Eshop a informační systém – propojit či nepropojit

Otázka, jestli napojit ekonomický software na internetový obchod by se mohla zdát spíše řečnická, ale není tomu tak a věřte mi, že něco takového není pro každého samozřejmostí.

V řadě firem se stále setkáváme s tím, že ekonomický software (erp) není se e-shopem propojený a nikomu to nevadí a ani nechybí. Zvyk je zde základní brzdou rozvoje. Objednávky se prostě přepíší z administrace do erp, někde ani erp nepoužívají a objednávky vyřizují kompletně v administraci.

 

Investovat do propojení ano či ne?

Nežli mávnutím ruky usoudíme, že propojení má význam vždycky a rozhodně je třeba se touto cestou vydat, zkusme se zamyslet nad otázkou, jestli je to opravdu tak.

Pusťme na chvíli z hlavy e-shopy s milionovým obratem a stovkami až tisíci objednávek denně, kde to jinak ani nelze. Existuje velké množství e-shopů, které dělají jen jednotky objednávek za den, někdy i jednotky za týden. Dokonce jsem četl statistiku, která říkala, že 90% e-shopů dělá  1 a méně objednávek za den. Pro tyhle e-shopy opravdu propojení e-shopu s ERP nemusí mít žádný zásadní přínos už jen s ohledem na to, že pokud pracují s jednotkami objednávek za den či týden, nejspíše e-shop teprve začíná, nebo to majitel nemyslí příliš vážně. V takovém případě si tu jednu objednávku za týden může ručně klidně přepsat do svého nejspíš účetního programu a nemusí se zabývat možnostmi propojení.

Bude-li totiž chtít tímto směrem investovat, nejdříve by měl začít dělat něco s tím e-shopem a až pak řešit jak přenášet data.

Dále je zde velká skupina internetových obchodů, pracujících v objemech jednotek až desítek objednávek za den. Zde už se rozhodně vyplatí o propojení uvažovat či je to dokonce nutné. V následujících řádcích zkusím nastínit pár možný důvodů.

 

Co vydrží déle? Shop nebo ekonomický software?

Existuje například nezanedbatelná možnost, že v horizontu let budete chtít vyměnit e-shop za jiný, větší, modernější. Pokud jej budete mít napojený na informační systém, celý proces se tím zjednoduší. Stačí nový e-shop napojit na ten samý systém a máte tam data a můžete téměř bez přestávky pokračovat v práci.

Další typická situace je ve chvíli, kdy Vám e-shop vytvoří kamarád, známý nebo známý známého jen tak bokem a za rok Vám najednou oznámí, že ho to vlastně už nebaví udržovat a jde se věnovat záchraně mořských živočichu žijících v antarktických vodách. Pak se může stát, že neexistuje žádný způsob, jak data z předchozího e-shopu dostat a do nového e-shopu je pořizujete znovu.

Z pohledu rozvoje firmy nejlepší situace je, když se dostanete tak daleko, že jeden e-shop nestačí a začnete pořizovat další, nebo několik dalších. Najednou administrujete produkty ve více e-shopech a ztrácíte přehled, co jste kde aktualizovali, kde ještě ne. Kde jsou nové fotky, ceny, popisky a kde jsou stále ještě ty staré. Opět propojením s ERP softwarem toto kompletně odpadá.

Myslíte-li to tedy s provozováním internetového obchodu vážně, propojení na ekonomický software je věc, které se nevyhnete. V dalším článku si zkusíme říct něco o různých způsobech tohoto propojení, jaké jsou jejich výhody i nevýhody, kdy brát to „nejlepší“ na trhu a kdy se spokojit s jednodušší verzí.

Nezapomeneme také na to, která data budeme přenášet a jak často.

Sdílet!Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Okomentujte nám článek