Velká řada lidí je přesvědčena, že analyzovat firemní procesy nepotřebují, protože to znají. Kupodivu ale k doktorovi chodí a přitom svoje tělo znají určitě líp, než svou firmu.
Když někde řeknu, že jsem systémový analytik, lidé vědoucně pokývají hlavou. A uvnitř si říkají „cože to je?“.
Proč lidé odsouhlasí něco co nechápou a nezeptají se? Protože většina lidí není zvyklá se ptát. Nechtějí ukázat, že něco neznají, bojí se, že by to mohlo být nevhodné, nevědí jak se zeptat a vlastně ani nevědí, jestli to chtějí vědět. Ukázat neznalost je slabost, nebo snad není?
A to je právě moje práce. Ptát se, zjišťovat, ptát se, vědět, znát a zase se ptát. „Proč“ je moje nejoblíbenější slovo
Lidé si často myslí, že procesní a systémové analýzy jsou potřeba jen pro velké firmy, pro velké společnosti a tak oni se necítí. Kdepak, my jsme malá firma, my žádnou analýzu informačního systému nepotřebujeme.
Zajímavé. Jak složitý si myslíte, že je informační systém a jeho zavedení? Na jak dlouho to ovlivní chod Vaší firmy? Kupujete ERP systém na pár týdnů, nebo má pomáhat Vaší firmě řadu let?
Když se rozhodnete, že budete stavět dům, nakreslíte ho pastelkou na kus papíru a postavíte ho podle toho sami, nebo požádáte projektanta či lépe architekta, aby Vám s tím poradil, provedl Vás tím procesem a díky tomu Vás ušetřil všech možných chyb, omylů a samozřejmě nákladů? Chyb a omylů, které udělalo tisíce lidí před Vámi, jen vy jste u toho nemohli být a netušíte to. On tam ale byl a nebo o tom alespoň slyšel.
A tohle jsme my pro informační systémy a procesy řízení společnosti.
Je jedno jak velký stavíte dům, jestli přístřešek na auto, nebo palác, vždycky je dobré si o tom promluvit s někým, kdo to už někdy dělal.
Někdy potřebujete jen zpětnou vazbu, nastavit zrcadlo, které Vám ukáže Vaše potřeby v jiném světle, ve světle zkušeností z desítek a stovek různých firem se stovkami procesů a různým vývojem.
Někdy budete raději chtít provést celým procesem implementace od začátku až po první měsíce ostrého provozu.
Někdy potřebujete slyšet, že Váš problém není v softwaru, ale v lidech či jejich řízení a ušetřit tím desítky či stovky tisíc vyhozených za nový systém.
Až budete příště stavět něco, co ovlivní chod Vaší firmy na deset let, zkuste zvážit, jestli přeci jen není rozumné se o tom pobavit s někým, kdo to už někdy dělal, než poslat seznam „požadavků“ ve stylu „musí to být v tom klaudu“.